Afspændingsøvelser

Hvordan kan du kontrollere angsten?
På samme måde som tanker, kropsreaktioner, handlinger og følelser er med til at forstærke angsten, kan det at arbejde med det også være med til at mindske angsten. Ved at få styr på tankerne kan du reducere kropsreaktionerne, og angsten vil ikke føles lige så stor.  Det samme gør sig gældende, hvis du påvirker en af de andre områder så som kropsreaktionen. Påvirker du en af dem, smitter det af på de andre. Positive følelser, fx glæde over musik, bremser også angsten.

Tandlægen kan hjælpe dig med at kontrollere angsten.

Afspændingsøvelser

Disse øvelser kan få din krop til at slappe mere af.

  • Sæt dig behageligt i en stol med lukkede øjne og koncentrer dig om at slappe af
  • Spænd i hele kroppen og slap derefter af igen. Dette skal du gøre 3 gange.

Opdel øvelserne i sekvenser, der svarer til muskelgrupperne:
– hænder, arme og skuldre
– ansigt og hals
– bryst, mave og ryg
– hofte, lår, lægge og fødder

  • Du skal spænde alt, hvad du kan. Derefter skal du slappe af. På den måde kan du rigtig mærke forskellen.

Tæl til tre, mens du spænder, og derefter til seks, mens du slapper af.

Hele afspændingsøvelsen tager 6-8 minutter.

Træn denne øvelse så ofte så muligt. Din hjerne vil derefter blive fortrolig med rækkefølgen øvelsen, og du vil opleve, at det i større grad bliver nemmere, og at du vil opnå større resultater.

Denne afspændingsøvelse kan du bruge ,inden du skal undersøges eller behandles hos tandlægen.